"RAKU Stoken"

Is een Japanse manier van glazuurstoken in een buitenoven

Het Raku-teken staat voor vrijheid, vrede en welzijn.

Sedert een paar decennia wordt deze techniek in de Verenigde Staten en Europa toegepast. De eeuwenoude Raku-principes en technieken kregen een hedendaags en westerse interpretatie. Bernard Leach, in Hong-Kong geboren, bracht deze techniek naar Engeland in 1920. De belangstelling naar levensbeschouwingen vanuit het oosten, de werkwijze van het handwerk en het oude gebruik rond de theeceremonie is in deze techniek verenigd.

De primaire elementen: aarde, lucht, water en vuur zijn de middelen en de keramist is hier totaal mee verbonden en vormt als het ware zelf het vijfde element. Het craquelé dat ontstaat in het glazuur, is typisch voor deze stookwijze.

Elke keramische vorm is hiervoor geschikt: objecten maar ook schalen, vazen en potten.

Het werk wordt gedecoreerd met glazuren. Ook is de uitsparingstechniek met was een favoriete mogelijkheid. Het werk wordt tot 1000 graden verhit en dan met tangen uit de oven gehaald. De klei en het glazuur schrikken van deze temperatuurswisseling en er ontstaat craquelé.

Expositie

In de bibliotheekvestiging van Almere Haven is een expositie ingericht met Raku gestookt werk van deelnemers van de Stichting de 4 elementen.

Deze expositie is te bezichtigen tijdens de openingstijden van de bibliotheekvestiging tot eind oktober 2014 en bevindt zich op de 1e etage.